onsdag 16 mars 2011

Billig häst

Ziezo: Jag har aldrig varit med om en mindre samarbetsvillig häst! Tänkte ta mig en lugn tur i solen och bara arbeta med lite lösgörande på Ziezo. Men turen blev allt annat än lugn.. Först kändes hon rätt fin och verkade helt me på noterna, men efter halva ridturen ungefär så börjar hon göra tvärtemot vad jag ber henne om och slår helt ifrån både skänkel och hand. Gjorde tusen volter och halter för att få henne uppmärksamhet men hon hade helt enkelt bestämt sig. Jag längde på tyglarna en aning och manade på henne i skritt och strax därefter kom en lastbil bakom oss på vägen. Hon brukar inte bry sig så mycke om lastbilarna när vi rider den vägen eftersom vi går på cykelvägen bredvid, men idag blev hon skiträdd, kör upp huvudet och börja springa. Vi mötte även en lastbil när vi red den korta biten på vägen mellan cykelvägen och byvägen och hon tvärvänder, börjar galoppera, han i lastbilen ställer sig på bromsen så dom börjar skrika, Ziezo springer ännu mer och tar sikte på åkern.. Suck.. gud så jag skämdes över henne. Vårkänslor och fux går inte riktigt ihop.

Ridturen på Ziezo tog så lång tid att jag inte ens hann med att rida Irija..


Har din/dina hästar också fått vårkänslor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar